نوشته شده توسط : ketabpich

تعداد صفحات:74
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
چکیده
مقدمه
فصل اول – کلیات موتورهای جت
تاریخچه
نحوه کارکرد انواع موتورهای جت
موتورهای توربوفن
موتورهای توربوجت
قسمت پس سوز چگونه کار میکند؟
موتورهای پالس جت
موتورهای رم جت
موتورهای اسکرم جت
اجزای اصلی موتورهای جت
کمپرسور
سیستم احتراق
سیستم توربین
توربوشارژ
ساختمان توربو شارژر
فصل دوم – بررسی ترمودینامیکی سیکل برایتون و اجزای مکانیکی سیکل
چرخه برایتون – چرخه ایده آل برای موتورهای توربین گاز
تاریخچه
اجزای چرخه برایتون
کمپرسور
احتراق/اتاق احتراق
توربین
مفروضات هوا استاندارد
فرآیندهای داخلی برگشت پذیر
ایزنتروپیک
نسبت گرمایی ویژه
انحراف کارایی واقعی چرخه توربین گاز از ایده آل
فصل سوم – نحوه طراحی موتور
انتخاب توربین
محفظه احتراق
نکته ایمنی
روغن کاری
سوخت
جرقه
راه اندازی اولیه
لوله و نازل جت
جریان کمپرسور
فصل چهارم – موتور طراحی شده
محفظه احتراق دولایه
محفظه احتراق یک تکه
منابع و ماخذ
سایت ها

چکیده:
با توجه به تحقیقات به عمل آمده، تاکنون در دانشگاه های داخل کشور طرح تحقیقاتی کمی در زمینه ساخت موتورهای آزمایشگاهی توربین گاز و توربوجت صورت پذیرفته، البته ساخت این گونه موتورها در گرو داشتن دانش، تکنولوژی و امکانات و آزمایشگاه های پیشرفته ای است که تنها در اختیار تعداد بسیار محدودی از کشورها میباشد. استفاده از توربوشارژرها یکی از موثرترین راه های راه اندازی توربین های گازی آزمایشگاهی میباشد. از آن جا که طراحی پره های توربین و کمپرسور و نحوه ساخت آن ها فرایندی بسیار پیچیده و پرهزینه است، لذا تعداد بسیار محدودی از کشورهای صنعتی دنیا قادر به ساخت آن ها میباشند. به همین خاطر مناسب ترین گزینه ای که بتوان آن را جایگزین کمپرسور و توربین در موتورهای توربین گازی نمود، توربوشارژرها میباشند. توربین گاز ساخته شده با توربو شارژر، همه مشخصه های معمولی توربین گاز را نشان میدهد و بستر مناسبی جهت انجام آزمایش و کسب تجربه در عملکرد موتورهای توربین گاز و توربوجت می باشد. توربین گازهای اولیه که با استفاده از توربو شارژر ساخته شدند، عملکرد مناسبی نداشتند ولی امروزه با بهبود روند طراحی قسمت های مختلف سیکل کاری آن ها، عملکردی قابل قبول و مشابه توربین گازهای معمولی دارند.

مقدمه:
توربین گاز موتوری است که از نظر مراحل و فازهای کاری مشابه موتورهای توربو جت معمولی میباشد اما به جهت صرفه جویی اقتصادی و کاهش بار طراحی و محدودیت های تکنیکی تولید پره توربین و کمپرسور از یک توربو‌ شارژر تجاری مختص خودرو استفاده میشود. میتوانیم با تغییر در ساختار یک موتور توربو شارژر و همچنین افزودن محفظه احتراق؛ نوع سوخت رسانی، نحوه هدایت و سرعت بخشیدن به کارکرد این نوع موتور، نیروی جلو برندگی با فشار بالایی ایجاد کنیم.
در طراحی و ساخت موتور توربو شارژر جت، از قطعاتی نظیر محفظه احتراق، توربو شارژر، استارت و برق رسانی، شمع، سیستم سوخت رسانی، استفاده شده است. در این طرح از فن هوای توربوشارژر بعنوان کمپرسور و از پره دود بعنوان توربین موتور توربوجت استفاده میشود. با طراحی و ساخت محفظه احتراق مناسب و سیستم سوخت رسانی، روغن کاری و خنک کاری لازم، میتوان این نمونه آزمایشی را در آزمایشگاه ترمودینامیک و انتقال حرارت و با توجه به پذیرش دانشجو در گرایش های مختلف رشته هوافضا، در آزمایشگاه پیشرانش و احتراق مورد استفاده قرار داد. در صورتی که این طرح پارامترهای مورد نظر را برآورده کند، میتوان آن را با بهینه سازی و انجام آزمایشات و بدست آوردن کارایی مناسب، بعنوان موتور پیشران در هواپیماهای RPV و در کاربردهای مهندسی که در آن ها در فضای کم به کار شفت نیاز است.





:: برچسب‌ها: آزمایشگاه, احتراق, استارت, اسکرم جت, انتقال حرارت, ایزنتروپیک, بهینه سازی, ترمودینامیک, توربین, تکنولوژی, جرقه, خنک کاری, دانلود پایان نامه, روغن کاری, ساخت, سوخت, سیکل برایتون, طراحی, موتورهای جت, مکانیک, نازل جت, هوافضا, هواپیما, پره توربين, کمپرسور ,
:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 شهريور 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: